چگونه لوله آب مناسب انتخاب کنیم؟

  • نام نویسنده:انوری
  • منبع:یزد لوله
  • منتشر شده:1399/02/02
چاپ

1- رنگ لوله آب 

بسیاری از افراد به اشتباه معتقدند که رنگ لوله آب بهترین گزینه برای تشخیص نوع و کیفیت آن است، که این یک تفکر کاملا اشتباه است. زیرا رنگ لوله های آب پلی پروپیلن تولید شده توسط سازندگان مختلف در حال حاضر متفاوت است. به عنوان مثال ، لوله های آب تولید شده گروه صنعتی یزد لوله به رنگ های سفید، طوسی و سبز می باشد، و لوله پلیمری یک تولید کننده دیگر ممکن است به رنگ آبی باشد. در تولید لوله های رنگی نیز از همان مواد پایه پایه استفاده می شود، اما مستربچ رنگی مختلف با توجه به ترجیح مشتری یا نظر تولیدکننده در طول تولید اضافه می شود ، بنابراین تفاوت رنگ نشان دهنده کیفیت نیست.


لوله آب

 

2-  تفاوت بین لوله های آب سرد و گرم PPR

همه لوله های پلیمری برای آب گرم و آب سرد مناسب نیستند. و در هنگام خرید لوله باید به فروشنده توضیح دهید که برای چه مصرفی لوله خریداری می کنید. البته مواد اولیه مورد استفاده جهت تولید لوله های آب سرد و آب گرم یکسان هستند. از آنجایی که لوله آب گرم بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و درخواست بیشتری دارد، ضخامت دیواره آن، فشار اسمی یا (PN) بیشتر از ضخامت لوله های آب سرد است. برخی تولید کنندگان جهت ایجاد تمایز و تشخیص راحت تر لوله های آب گرم،  معمولا لوله را با نوارهای قرمز روی آن تولید می کنند و روی لوله های آب سرد نوار آبی قرار می دهند. 

3-  لوله ها و لوازم جانبی و اتصالات بهتر است که از یک تولید کننده باشند

یکی دیگر از نکات مهمی که باید به آن توجه کنیم این است که لوله و اتصالاتی که خریداری می کنیم می بایست از یک تولید کننده باشند. مواد اولیه مورد استفاده سازندگان مختلف متفاوت است و فرایند تولید متفاوت خواهد بود. بنابراین اگر لوله و اتصالاتی که خریداری می کنید از یک تولیدکننده خاص نباشد، قابلیت اطمینان هنگام اتصال تضمین نمی شود، بنابراین به طور کلی توصیه می شود هنگام انتخاب لوله های جانبی و لوازم جانبی و اتصالات، مارک مشابه را انتخاب کنید.

 

4-  انتخاب فشار لوله آب

برای انتخاب لوله های آب پلی پروپیلن مناسب،  ابتدا باید فشار اسمی  آن در نظر گرفته و تعیین شود. سپس سایز لوله آب مورد نیاز خود را در شرایط فشار مورد نیاز انتخاب کنید.  در لوله، PN، نشان دهنده فشار اسمی می باشد که واحد آن مگاپاسکال (bar/atm) است. به یاد داشته باشید که ضخامت دیواره لوله با فشار اسمی مختلف متفاوت است. به عنوان مثال ضخامت دیواره  لوله سایز 32 با PN 16  کمتر از  ضخامت دیواره لوله  سایز 32 با  PN 20 می باشد.

 نکته: هنگام انتخاب لوله ، فشار اسمی لوله نباید از فشار آب مصرفی کمتر باشد.

 

5- تست فشار لوله آب

تست فشار لوله آب ppr جنبه احتیاطی داشته و بدین صورت انجام می شود: لوله را 2 روز قبل از انجام تست با آب پر کنید و هوا را در لوله کاملاً تخلیه کنید ، فشار را با پمپ فشاربه سیستم لوله کشی  وارد کنید تا به فشار 10 بار برسد و به مدت 1 ساعت در این فشار باقی بماند.پس از گذشت یک ساعت فشار سنج را از نظر افت فشار کنترل کنید.در صورتیکه افت فشار نداشته باشد تایید می باشد در غیر اینصورت باید سیستم لوله کشی چک شود و نشتی برطرف گردد و مجددا تست تکرار شود.

 

6- استاندارد و گواهینامه

  در انتها توصیه می شود محصولاتی را انتخاب نمایید که دارای استاندارد و گواهینامه فنی و همچنین پروانه بهداشتی ساخت باشد تا خریدی با ضریب اطمینان بالا داشته باشید.