نکات مهم در طراحی و اجرای سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمان

چاپ

نکات مهم در طراحی و اجرای سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمان

سیستم لوله کشی آب و فاضلاب در ساختمان سازی بسیار اهمیت دارد و با اجرای اصولی آن می توان از خسارت های احتمالی ساختمان در طولانی مدت جلوگیری نمود. در صورتی که لوله کشی فاضلاب از شیب مناسبی برخوردار نباشد تخلیه فاضلاب با مشکل مواجه خواهد شد و بوی نامطبوعی در ساختمان پخش می گردد. از این رو نیاز است که اجرای سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمان توسط نیروی های متخصص و با تجربه در این زمینه انجام شود. اگر می خواهید با مهم ترین نکات در طراحی و اجرای سیستم های فاضلاب ساختمان بیشتر آشنا شوید تا پایان با ما همراه باشید.

جهت خرید و سفارش انواع لوله پلی پروپیلن یزد لوله کلیک کنید.

  • انتخاب عمق مناسب

    عمقی که لوله ها قرار می گیرند بسیار مهم است و نباید بسیار عمیق و یا سطحی باشد. زیرا در صورتی که لوله ها در عمق زیاد قرار بگیرند فشار خاک موجب آسیب رسیدن به لوله ها می شود، علاوه بر این تعمیر آن ها نیز دشوارتر خواهد بود. همچنین اگر لوله ها در عمق کمی باشند بیشتر در معرض آسیب دیدگی و نشست قرار می گیرند، از این رو به مراقبت بیشتری نیاز خواهند داشت.

  • ظرفیت لوله ها

    در صورتی که لوله های فاضلاب از ظرفیت مناسبی برخوردار نباشند دچار گرفتگی و تجمع فاضلاب می شود و پس از مدت کوتاهی رسوب در لوله ها جمع شده و مسدود می گردد، در نتیجه به تعمیر نیاز پیدا می کنند. از این رو باید لوله هایی با ظرفیت مناسب انتخاب شود تا بتواند فاضلاب ساختمانی را به خوبی به فاضلاب شهری منتقل نماید.

  • انتخاب مکان مناسب برای نصب لوله ها

    مکان قرارگیری لوله ها نیز حائز اهمیت است و باید محلی را انتخاب نمود که لوله ها به دور از انجماد باشند. زیرا انجماد سبب ترک خوردن لوله ها می گردد و نشتی آب به داخل ساختمان راه می یابد. البته باید به این نکته نیز توجه نمود که محل نصب سیستم لوله کشی فاضلاب باید به نحوی باشد که بتوان به راحتی به آن دسترسی پیدا نمود تا بتوان در مواقع نیاز به راحتی تعمیرات را انجام داد.

  • استفاده از سیفون

    در سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمان باید حتما از سیفون استفاده شود تا مانع از انتشار بوی نامطبوع در ساختمان گردد. علاوه بر این نصب سیفون از بیرون آمدن حشرات نیز جلوگیری می کند. البته اجرای سیفون نیز باید به صورت استاندارد انجام شود تا بتواند عملکرد مناسبی داشته باشد.

  • شیب بندی مناسب

    شیب بندی لوله های آب و فاضلاب نیز از مهم ترین موارد در طراحی و اجرای سیستم های فاضلاب است و باید لوله ها از شیب مناسبی برخوردار باشند تا فاضلاب بتواند به راحتی عبور نماید. در صورتی که میزان شیب به خوبی طراحی نشود گرفتگی در لوله ها ایجاد می شود و فاضلاب های ساختمانی در آن جمع می شوند. در نتیجه بوی بدی در محل پخش می شود و لوله ها هر چند مدت یکبار به تعمیر نیاز پیدا می کنند.

  • اعمال ننمودن وزن اضافی بر لوله ها

    در صورتی که بر روی لوله های آب و فاضلاب وزن اضافی و بیشتر از حد مجاز تحمیل شود لوله ها دچار آسیب دیدگی می شوند. بنابراین باید مانع از انتقال وزن شیرآلات، شیرهای اصلی و فرعی، کلکتورها و .. بر روی سیستم لوله کشی فاضلاب گردید. همچنین لازم است که جهت افزایش طول عمر لوله های فاضلاب و محافظت از آن ها عایق بندی صورت بگیرد. 

     

  • سیستم زهکشی مناسب

سیستم های فاضلاب به زهکشی مناسب نیاز دارند و باید به نحوی طراحی زهکشی صورت گیرد که دقیقا بالای آن یک لوله تهویه نصب شود که سطح بالای آن سقف ساختمان باشد. تا به این ترتیب هوا به خوبی بتواند از لوله ها عبور نماید و موجب خروج بوی نامطبوع فاضلاب از ساختمان گردد. همچنین طراحی این سیستم باید به نحوی باشد که در صورت وقوع سیل یا هر علت دیگری موجب بازگشت فاضلاب به داخل لوله های فاضلاب نشود.

سخن پایانی

طراحی و اجرای سیستم های لوله کشی فاضلاب ساختمان به روش های مختلفی و با استفاده از تکنیک های خاصی انجام می شود. تمامی مراحل این فرآیند باید بر اساس استانداردها و رعایت اصول و قوانین صورت بگیرد تا به مرور زمان لوله های فاضلاب دچار آسیب نشوند و کمتر به تعمیر یا تعویض نیاز پیدا کنند.

تولیدکننده لوله پلی اتیلن و لوله پلی پروپیلن توسط یزد لوله