نشانه های یخ زدگی لوله

  • نام نویسنده:انوری
  • منبع:یزدلوله
  • منتشر شده:1398/08/13
چاپ
 
یکی از مشکلاتی که با شروع فصل سرما ممکن است ساختمان شما به آن دچار شود مشکل یخ زدگی لوله است. برای جلوگیری از مشکلاتی که یخ زدگی لوله ممکن است ایجاد کند بهتر است نشانه های آن را بشناسید تا هنگام بروز مشکل در زمان مناسب آن را برطرف کنید.


چرا لوله های یخ زده خطرناک هستند؟
خطراتی که لوله های یخ زده ممکن است برای ساختمان شما ایجاد کنند عبارتند از:
خسارت: یکی از خطرات لوله های یخ زده و مهم ترین آن ها خسارت وارد کردن به خانه است که می تواند بسیار پرهزینه باشد.
نداشتن آب:  واضح ترین مشکل نداشتن آب برای انجام کارهای روزمره مانند شست و شو ، حمام و آب آشامیدنی است. زندگی شما با قطعی آب به طور کامل مختل خواهد شد.
ترکیدن لوله: زمانی که آب در لوله یخ میزند فشار آب درون لوله باعث بالا رفتن فشار به لوله شده و امکان ترکیدن لوله هست. معمولا در چنین وضعیتی از لوله شما صدا خواهد آمد. ترکیدم لوله باعث آب گرفتگی و لغزندگی میشود که بسیار خطرناک است. ممکن است یخ زدگی در مکانی باشد که شما به شکل ظاهری متوجه آن نباشید و آب گرفتگی  باعث نشست و خرابی های دیگر شود. اگر خانه ای دارید که به صورت تفریحی به آن سر میزنید بهتر است شیر فلکه اصلی را ببندید و شیر های آب را باز کنید تا آب درون لوله ها تخلیه شود و لوله ها دچار یخ زدگی نشوند. بنابراین چک کردن لوله ها امری ضروری است که باید به آن توجه کنید.
 

بیشترین امکان یخ زدگی مربوط به موارد زیر است:
لوله های دیوار خارجی: لوله هایی که در دیوار خارجی خانه قرار دارند به علت نداشتن محافظ هایی که برای لوله بکار می برند مانند پشم شیشه امکان یخ زدگی آن ها بیشتر است.
زیر زمین: به علت پایین بودن دما در زیر زمین و زیر شیروانی خانه امکان یخ زدن لوله ها بیشتر است. به دلیل اینکه گرمای داخلی خانه کمتر به این قسمت ها می رسد دما در آنجا پایین تر است.
مناطق سردسیر: اگر خانه شما در مناطقی است که آب و هوای سردسیری دارد باید بیشتر از لوله ها مراقبت کنید زیرا در دمای پایین تر امکان یخ زدگی لوله ها بیشتر است.
 



 نشانه هایی برای شناسایی لوله های یخ زده
 وجود یخ روی لوله: یکی از روش های شناسایی لوله های یخ زده برای لوله هایی که در معرض دید هستند وجود دانه های یخ رو لوله است. اگر دانه های روی لوله مشاهده شود به این معنی است که احتمال یخ زدگی وجود دارد.
 دمای مناسب لوله: یکی دیگر از نشانه های یخ زدگی لوله دمای زیر صفر درجه سلسیوس(۳۲ فارنهایت)  یا پایین تر است. وقتی دمای بیرون ۱۵ درجه سلسیوس (۶۰ فارنهایت ) باشد آب و لوله یخ نمیزند اما در دمای صفر درجه و کمتر باید اقدامات لازم را در جهت جلوگیری از یخ زدگی لوله انجام داد.
خارح نشدن آب: اگر هنگامی که شیر را باز می کنید آبی از آن خارج نمی شود یا مقدار خیلی کمی آب خارج می شود احتمال یخ زدن لوله زیاد است بنابراین باید آن را چک کنید.
استشمام بوی عجیب: اگر از لوله یا شیر آب بوی نامطبوع و عجیبی استشمام می شود  به احتمال زیاد لوله یخ رده است و باید برای برطرف کردن مشکل اقدامات لازم را انجام دهید.