شناخت و مقایسه انواع لوله های پلاستیکی

چاپ

شناخت و مقایسه انواع لوله های پلاستیکی لوله پلی پروپیلن

مقدمه

در بازار، امروزه انواع لوله های پلاستیکی با جنس، قطر، مقاومت و سایز های متفاوت به فروش می رسد. چرا که نمی توان از یک نوع لوله در تمام زمینه ها استفاده کرد.

متفاوت بودن مشخصات فنی لوله ها، باعث شده آن ها از عملکرد متفاوتی بهره مند باشند. عملکرد متفاوت لوله های پلاستیکی باعث شده خرید لوله ها برای افراد آسان و راحت باشد.

اگر تمایل دارید، در رابطه با انواع لوله های پلاستیکی اطلاعات مفیدی به دست بیاورید؛ با ما در این مقاله همراه باشید.

لوله های پلاستیکی

لوله های پلاستیکی بروز ترین نوع لوله های انتقال سیالات و مایعات می باشند. این محصولات در برابر مواد و عوامل گوناگونی مقاوم هستند.

به همین خاطر با گذر زمان نه تنها در مصارف خانگی بلکه در مصارف صنعتی نیز کارایی بالایی را ایفا می کنند. لوله های پلاستیکی با استفاده از ماده های نفتی تهیه می شوند.

ماده های نفتی ای که در تولید انواع لوله های پلاستیکی استفاده می شوند، از خاصیت و ویژگی های مختلفی بهره مند هستند. به هین علت عملکرد، انواع لوله ها با هم دیگر متفاوت می باشد.

لوله های پلاستیکی زمانی از کارایی بالایی بهره مند هستند، که در ساخت آن ها از مواد درجه یک و بدون هیچ گونه ناخالصی ای استفاده شده باشد.

کوچک ترین آلودگی و ناخالصی ای در ساختار لوله ها سبب کاهش عملکرد و کیفیت آن ها می شود. از ان جایی که امروزه در بازار ها انواع لوله های پلاستیکی با برند های مختلف به فروش می رسد.

شما بایستی قبل از خرید لوله های پلاستیکی، در مورد بهترین تولید کنندگان و فروشندگانی که در تولید و فروش انواع لوله ها فعال هستند؛ پرس و جو کنید؛ تا خریدی مطمئن داشته باشید.

انواع لوله های پلاستیکی

لوله های پلاستیکی در دنیای امروز کاربرد بالایی را ایفا می کنند. بالا بودن کارایی لوله های پلاستیکی در زمینه های مختلف موجب شده افراد زیادی جذب به کار در زمینه ی تولید این محصول شوند.

اما تنها جذب برای کار در عرصه ی تولیدات لوله های پلاستیکی کافی نمی باشد. افراد زمانی می توانند در این زمینه موفق شوند، که در کوچک ترین مسائلی که مربوط به لوله های پلاستیکی است؛ آگاه و غنی از اطلاعات و تجارب درست باشند.

از انواع لوله های پلاستیکی پر طرفدار که در تمام حوزه ها مورد استفاده قرار می گیرد، می توان لوله های پی وی سی (pvc)، لوله های سی پی وی سی (cpvc)، لوله های پلی اتیلن (PE)، لوله های پروپیلن (pp) و... را نام برد.

هر کدام از لوله هایی که در قسمت بالا نام برده شد، مناسب برای انتقال یک نوع ماده می باشد. برای انتخاب لوله ای مناسب حتما به نوع سیالات و مایعات توجه کنید.

زیرا اگر ضخامت و جنس لوله مناسب نباشد. باعث می شود، لوله ها با تماس با مواد دچار خوردگی یا انسداد دهانه های خروجی و ورودی شوند.

ویژگی هر کدام از انواع لوله های پلاستیکی

به دلیل این که لوله ها در جنس های گوناگونی تولید و به بازار عرضه می شوند، دارای ویژگی و مشخصات مختلفی هستند. دلیل اصلی پر فروش بودن انواع لوله های پلاستیکی، تنوع ویژگی و مشخصات فنی آن ها می باشد.

لوله های پی وی سی، پر مصرف ترین لوله های پلاستیکی می باشند. مزیت اصلی لوله های پی وی سی اشتعال زا بودن آن ها است. این نوع از لوله ها با این که اشتعال زا هستند و آتش را می گسترانند.

اما فقط بخشی که در معرض آتش و شعله قرار گرفته است؛ می سوزد و از بین می رود. بقیه ی قسمت های لوله هیچ آسیبی نمی بیند.

لوله های pvc

با این که مزایای فراوانی دارند؛ اما دارای عیب و نقصی نیز هستند. یکی از نقوص این لوله این است، که در برابر نور آفتاب و اشعه فرابنفش از مقاومت پایینی برخوردار می باشد.

لوله های cpvc

، نسبت به حرارت و گرما از مقاومت بالایی بهره مند هستند. به همین خاطر در سیستم های گرمایشی از این نوع لوله های پلاستیکی استفاده می شود.

معایب این نوع از لوله ها این است که، اکسیژن را از خود عبور می دهند، به همین علت منجر به خوردگی در تجهیزات فلزی متصل به شبکه های لوله کشی می شوند.

لوله های پلاستیکی PE در برابر ضربه از استحکام بالایی برخوردار هستند. اما مانند دیگر لوله های پلاستیکی دچار ترک هایی که ناشی از پدیده ی s.c.c می باشد؛ می شود.