• ورود
  • عضویت

تفاوت پوش فیت با پلیکا

چاپ

تفاوت پوشفیت با پلیکا

سیستم لوله کشی در پروژه های ساختمانی اهمیت بسیار زیادی دارد. لوله و اتصالات ساختمانی اجزای بسیار مهمی در ساخت تاسیسات هستند که لوله ها در سیستم های آب رسانی فاضلاب و سیستم های مخابراتی استفاده می شوند.

آشنایی با پوش فیت ها

یکی از سیستم های لوله کشی پرکاربردی که برای شبکه فاضلاب استفاده می‌شود، پوش فیت است. پوش فیت ها سیستم های فاضلابی هستند که به علت داشتن اورینگ به راحتی به لوله ها وصل می شوند که جنس آن ها پلی پروپیلن است و دارای محدودیت اجرایی نمی باشند

سیستم هایی که در آن ها از پوش فیت استفاده می‌شود، دارای مزایای بسیار زیاد می باشند مانند عمر بالا، وزن سبک، نصب آسان، عدم نیاز آن ها به جوشکاری یا استفاده از چسب در هنگام اتصال و سرعت بالا نصب می باشند.

پوش فیت ها دارای سطحی صیقلی هستند که این سطح داخلی صیقلی باعث میشه که احتمال ایجاد رسوب کاهش پیدا کند و این ویژگی را می توان به عنوان مزایای پوش فیت ها نام برد، زیرا به وجود آمدن رسوب باعث مشکلات در لوله های فاضلاب می شود.

البته این نکته هم قابل ذکر است که وجود اورینگ می تواند یکی از معایب هم محسوب شود، زیرا احتمال آسیب دیدن لوله های فاضلاب پوش فیت به دلیل اینکه ممکن است مقاومت کافی در برابر ضربه نداشته باشند را بالا می برد.

 پوش فیت ها دارای تنوع بسیار بالایی در شکل و سایز هستند که می توان آن ها را به لوله های فلزی یا پلیکا هم نصب کرد و همچنین لوله های پوش فیت در برابر حریق آسیبی نمی بینند ومواد  اولیه و ساخت آن ها در برابر آتش سوزی مقاوم هستند که این نوع لوله ها دارای آب بندی بسیار مناسبی می باشند و احتمال نشت را کاهش می دهند.

قیمت لوله های پوش فیت  با توجه به کیفیت آن ها بسیار مناسب است که می‌تواند خرید به صرفه را برای افراد رقم بزند.

آشنایی با لوله های پلیکا

نوع دیگر لوله های رایج و پرکاربرد ساختمان ها، پلیکا است. مواد سازنده پلیکا پی وی سی است که برای اتصال و وصل کردن آن به دیگر لوله ها از چسب استفاده می شود و مزایای این محصول  کیفیت عالی، عمر بالا، پوسیده نشدن، و زنگ نزدن است که آنچه باعث کیفیت این محصول می‌شود، ماده اولیه آن است.

جنس پی وی سی لوله پلیکا باعث می شود نسبت به خوردگی مقاوم بوده که این مورد یکی از ویژگی ها و مزایای پلیکا محسوب می شود و اما مقاومت  کم و ناچیز لوله پلیکا در برابر اشعه یووی از معایب آن به حساب می آید، به خصوص در مواردی که باید در معرض نور خورشید باشند.

این نکته هم قابل ذکر است که ویژگی اتصال با چسب  لوله پلیکا احتمال نشت لوله را افزایش می دهند، زیرا ممکن است که لوله حالت چسبی خود را از دست بدهد.

بررسی تفاوت های پوشفیت و پلیکا

قیمت لوله پلیکا نسبت به پوشفیت، ارزان تر است ولی نمی ‌توان یکی از این لوله ها را بر دیگری برتری داد؛ زیرا هزینه خرید، نصب و نگه داری لوله ها هم در قیمت نهایی تاثیر گذار است و این در حالی است که لوله پولیکا قیمت‌خرید و هزینه نصب کم تری نسبت به پوش فیت دارد.

به علاوه پلیکا دارای وزن کمی می باشد که وزن کم هم یکی از ویژگی ها در تعیین قیمت لوله به شمار می رود.

هر دو لوله به دلیل داشتن سطحی صاف و روان وصیقلی به راحتی مواد فاضلابی را تخلیه می کنند، زیرا اگر لوله ها در سطح داخلی خود دارای سطح صاف نباشند و در واقع سطح داخلی آن زبر باشد، این زبری باعث به وجود آمدن رسوبات و در نهایت انسداد لوله ها می شود.

بنابراین متوجه شدیم که لوله پلیکا قدمت بسیار بیش تری از پوش فیت بیت دارد و به زبان ساده ‌تر کیفیت پلیکا به مصرف کننده اثبات شده است و پوش فیت به دلیل نو ظهور بودن و جدید بودن در بازار طرفداران بسیار زیادی ندارد، این در حالی است که لوله پوش فیت به دلیل نصب راحت تر نسبت به پلیکا دارای رتبه بندی بالایی می باشد.

لوله پلیکا از جنس پلیمر می باشد که توان مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی دارند، به علاوه لوله های پوش فیت از مقاومت خوبی برخوردار هستند؛ اما در این زمینه نوع لوله پلیکا قوی تر عمل می کند.