• ورود
  • عضویت

ابزارهای اتصال بین لوله های پلاستیکی

چاپ

ابزارهای اتصال بین لوله های پلاستیکی اتصالات پلی ‏پروپیلن

به هنگامی که ایرادی ضمن لوله کشی به چَشم میخورد، پیش از انجام هر کاری میبایست لوله های صدمه دیده و یا آنکه اتصالات نامطلوب و غیر استاندارد را در قسمت های گوناگون ساختمان پیدا نماییم. هر کدام از لوله و اتصالات موجود در ساختمان مسئولیتی را برعهده ی خود دارند و میبایست بتوانند هریک از آنها خواسته ها را در جایگاه مورد نظر برآورد کنند. حال آنکه ابزارهای اتصال بین لوله های پلاستیکی چیست؟ بهتر است جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره ی سؤال مطروحه با ما تا پایان این متن از خود همراه شوید.

✓ شیوه های جوش گرمایی

سه گونه رایج از اتصالات جوش گرمایی مورد بهره گیری ضمن صنایع به چَشم میخورد. جوش های لب به لب، جوش های زینی، جوش های سوکتی. حال آن که الکتروفیوژن در بعضی اتصالات زینی و کوپلینگ های الکتروفیوژن مورد استفاده قرار می گیرد.

اصل جوش های گرمایی عبارت می باشد از گرم نمودن سطح که دمای معین گردیده، پس از جوش دادن آنها به هم دیگر با اعمال نیروی کافی انجام می‌ شود. این نیرو منجر خواهد شد مواد ذوب گردیده جریان پیدا نموده و با هم دیگر مخلوط گردند و جوش پیدا کنند. پس از جوش خوردن لوله ها بنا بر دستورالعمل کارخانه های سازنده، مکان اتصال از منظر خاصیت های کششی و فشاری به مقدار خود لوله مقاوم می شوند. به این نکته بهتر است توجه داشته باشید که؛ اتصال هوایی که به درستی جوش بخورند، در آینده ی دور به هیچ عنوان نشتی پیدا نخواهند نمود.

یزد لوله تولید کننده لوله پلی پروپیلن در ایران می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر قسمت درباره ما سایت رو مطالعه کنید.

✓ جوش های لب به لب

پر کاربرد ترین ابزارهای اتصال بین لوله های پلاستیکی جوش گرمایی لبه های انتهایی می‌ باشد. این شیوه از اتصال، اتصالی دائمی، مقرون صرفه و همچنین پربازده برای شما ایجاد خواهد نمود. این نوع از جوش ها با کیفیت بوده و به دست اپراتورهای آموزش دیده و با بهره گیری از ابزارهای جوش لب به لب با کیفیت بسیار و در موقعیت های خوب رقم میخورند. ابزار اتصال جوش لب به لب میبایست حاوی ویژگی های زیر باشد؛

  • نگهداری لوله ها.
  • هم جهت نمودن لوله ها.
  • حرارت دادن به سر لوله ها.
  • اعمال نمودن نیروی جوش مطلوب.
  • رو به رو نگاه داشتن سر لوله ها به گونه موازی و همچنین عمود بر خط مرکزی لوله های پلاستیکی.

    جوش های زینی

    جوش زینی با بهره گیری از دستگاهی که به درستی طراحی گردیده است منجر میگردد، اپراتور هم راستا سازی و همچنین کنترل نیروی مطلوب تری را داشته باشد. البته که این امر در کیفیت جوش اهمیت بسیار زیادی را دارد. ما در مجموعه لوله ی یزد به شما این گونه توصیه میکنیم اتصالات جوش زینی را تنها با ابزارهای اتصالی ماشینی انجام دهید. مگر به هنگامی که جوش کاری دستی به صراحت به واسطه‌ی کارخانه سازنده اتصالات، قانونی تلقّی شده باشد.

    ✓ جوش سوکتی

    این ترفند حاوی مراحل بیان شده در قسمت ذیل میشود؛ گرم نمودن هم زمان سطوح خارجی قسمت پایانی لوله و سطوح داخلی اتصال سوکتی تا به هنگامی که مواد به دمای بالای (جوش) بیان شده برسد. فرو دادن قسمت انتهایی لوله داخل سوکت، واقع نمودن آن در این مکان تا سرد گردیدن اتصال میگردد.

    ✓ الکتروفیوژن؛

    این ترفند جوش گرمایی تا به حدی با جوش های متعارف قید شده در قسمت بالا متفاوت است و به همین دلیل به گونه مستقل توضیح داده می شود. تفاوت اساسی که میان جوش گرمایی متعارف با الکتروفیوژن وجود دارد، شیوه ی اعمال نمودن حرارت می باشد. در اتصال جوش گرمایی متعارف از یک وسیله گرم کننده به منظور حرارت دادن سطح لوله و قطعات اتصالی بهره گرفته می شود. جوش های الکتروفیوژن به گونه‌ی داخلی، به واسطه ی یک رسانا در سطوح اتصال جوش و یا به واسطه ی پلیمر رسانا گرم میگردد. حرارت به وسیله ی اتصال برق به مواد رسانای واقع شده ضمن اتصالات، ایجاد میشود.

    ✓ علل عمده ایجاد نقص ضمن جوش های الکتروفیوژن؛

    جوش های منوط بر الکتروفیوژن قابل اعتماد می باشند. حال آن که گاهاً امکان دارد به علّت انجام دادن نادرست و یا بهره گیری از تجهیزات نامطلوب این شیوه از جوش ها دچار نقص نیز شوند.

    بیشتر عارضه های وارد شده به جوش های الکتروفیوژن به علّت آلودگی می باشد. به گونه ای کلی میتوان عوامل تشکیل نقص بر روی جوش های الکتروفیوژن را به گونه ی زیر تلقّی نمود.

  • آلودگی ها.
  • تنش ها و تکان خوردن ماقبل از خنک گردیدن کامل.
  • عدم هم خوانی در ابعاد و سایز و دگرگونی ابعاد لوله و برش دادن غیر عمودی سطوح لوله.

و در پایان ما امیدوار هستیم که شما توانسته باشید در ارتباط با ابزار های اتصال بین لوله های پلاستیکی اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورید.