• ورود
  • عضویت

خیز بلند آمریکا برای قبضه‌ دنیای پتروشیمی

خیز بلند آمریکا برای قبضه‌ دنیای پتروشیمی
8 مهر 1397

محمد چگینی، با اشاره به اینکه با توسعه شیل در آمریکا شاهد رشد روز افزون صنایع پتروشیمی و شیمیائی در آمریکا هستیم، اظهار داشت: صنایع پتروشیمی و شیمیائی وابسته به استخراج منابع نفت و گاز شیل در آمریکا که وفور در عرضه گاز طبیعی و مایعات گازی (NGL) از نتایج آن بوده است تا این مقطع زمانی از ۲۰۰ میلیارد دلار عبور کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی افزود: ۳۳۳ پروژه شیمیایی به ارزش ۴٫۲۰۲ میلیارد دلار از سال ۲۰۱۰ فراخوان داده شده‌اند که از این میزان ۵۳درصد کامل شده‌ یا در شرف تکمیل هستند و ۴۱ درصد در فاز طراحی هستند. این تاثیر چنان شگرف بوده است که سرمایه گذاری در صنایع پتروشیمی را نسبت به سال ۲۰۱۲ و در کمتر از شش سال بیش از ۱۲ برابر کرده است.

این کارشناس ارشد حوزه سیاستگذاری انرژی تصریح کرد: براساس گزارش شواری صنایع شیمیایی آمریکا گاز شیل و NGL ناشی از توسعه صنعت شیل، موتور محرک قوی برای این رشد چشمگیر است. این شورا عقیده دارد که آمریکا همچنان جذاب‌ترین مکان در جهان برای سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی باقی خواهد ماند.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری ۲۰۲ میلیارد دلاری در این صنایع به کسب خروجی ۲۹۲ میلیارد دلاری در سال از این صنایع منتهی خواهد شد و این خروجی همراه با ۷۸۶ هزار شغل تا سال ۲۰۲۵ شامل ۷۹ هزار شغل در صنایع پتروشیمی ۳۵۲ هزار شغل در صنایع پشتیبان و ۳۵۵ هزار شغل در مراکزی که شاغلین درآمدشان را در آن هزینه می‌کنند، خواهد شد.

چگینی گفت: رقابت پذیری صنایع پتروشیمی آمریکا بر محور تامین قدرتمند مایعات گازی (NGL) است. کراکرهای آمریکا عمدتا بر اتان و سایر NGL های مبتنی بر گاز متکی هستند در حالی که بسیاری از کراکرهای جهان بر نفتا مبتنی بر نفت متکی هستند.

وی تاکید کرد: البته با سیاست دولت جدید آمریکا مبتنی بر حمایت‌گرایی و برقراری تعرفه‌های جدید برکالاهای وارداتی باید نسبت به تاثیر تامین اقلام تولید کنندگان آمریکایی که از خارج تامین می‌شوند بر روی این داده‌ها به دقت نگریست. این سیاست حمایتگرایی در نهایت ممکن است قدرت رقابت پذیری آمریکا را در این صنایع تحت تاثیر قرار دهد.

این استاد دانشگاه معتقد است: اگر دولت و حاکمیت در ایران براساس سیاست‌های کلان ابلاغی می‌خواهد با وجود فشار تحریم‌ها و سایر ریسک‌های موجود سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی در ایران گسترش پیدا کند، باید شرایطی فراهم آورد که خوراک صنایع پتروشیمی از گاز طبیعی و NGL آمریکا بطور قابل توجه ارزان‌تر در اختیار سرمایه گذاران قرار گیرد.

این میزان ارزان‌تر بودن به ریسک‌های سرمایه گذاری در ایران مربوط است، محاسبات ریسک و کمی سازی آن قابل انجام است تا بتوان بطور مناسبی خوارکی ارزان‌تر در اختیار این صنایع قرار داد.