خام فروشی صنایع پایین دستی پتروشیمی را زمین می‌زند

خام فروشی صنایع پایین دستی پتروشیمی را زمین می‌زند
27 مهر 1397

به گزارش افکارنیوز، سید حمید کلانتری، معاون تعاون وزارت تعاون کار و رفاهاجتماعی در همایش تولید و توسعه پایدار صنایع پایین دستی پتروشیمی و تعاون با اشاره به آثار فعالیت تعاونی ها در اقتصاد گفت: ۹۳ هزار بنگاه فعال تعاونی منهای تعاونی‌های سهام عدالت در کشور وجود دارند و ۱۱ میلیون نفر عضو تعاونی ها هستند از این تعداد یک میلیون نفر عضو هیئت مدیره و مدیرعامل هستند.

 

معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: حدود ۲۱۰۰ تعاونی فعال درصنعت پتروشیمی داریم که ۱۳ درصد از مجموع تعاونی های تولیدی هستند؛ همچنین ۱۰۸ تعاونی تامین نیاز با ۵۴۸۰ واحد صنعتی داریم که نیازمند توجه و حمایت هستند.

معاون امورتعاونی با بیان اینکه ۱۵ درصد عرضه محصولات پتروشیمی متعلق به تعاونی‌ها است، گفت: این سهم باید افزایش یابد و تعاونی‌های بیشتری در این حوزه فعال شوند تا هم سیاست‌های اصل ۴۴ بهتر به اجرا درآید و هم خصوصی سازی واقعی شکل بگیرد.

کلانتری در عین حال انجام فعالیت‌های اقتصادی در قالب حرکت‌های جمعی را موجب کاهش قیمت تمام شده، رقابت پذیری بهتر و فروش توام با بازاریابی و عرضه مناسب دانست و گفت: چرا وقتی قیمت دلار متغیر می شود مواد اولیه واحدهای پایین دست را تامین نمی‌کنیم که تولید آنها ارزان‌تر در آید. ما آن را صادر می‌کنیم که ارز بیشتری به دست بیاوریم و تولید داخل را زمین گیر می کنیم.

کلانتری اتاکید کرد: بی توجهی به صنایع پایین دستی و تکیه بر خام فروشی به منظور کسب درآمد ارزی بیشتر می تواند سبب تعطیلی صنایع شود.

وی توجه به ایجاد ارزش افزوده را بهترین راهکار برای حفظ صنایع پایین دستی برشمرد و افزود: این صنایع می توانند ۱۰۰ تا ۳۰۰ درصد ارزش افزوده خلق کنند.

معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: برای رسیدن به رشد و ثبات اقتصادی باید اولویت را تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی داخلی قرار دهیم.

وی با اشاره به نقش تعاونی ها در نظام توزیع کالا در کشور گفت: در شرایط تحریم مهمترین مشکل ما رشد رانت خواری و سوء استفاده است اما اگر توزیع به تعاونی ها سپرده شود، دلالی حذف شده و تعاونی ها منتفع می شوند.

کلانتری همچنین ابراز امیدواری کرد: با ایجاد سه جانبه گرایی میان دولت، بخش تعاونی و خصوصی و تولیدکنندگان، زمینه پیوند میان تعاون، بورس و پتروشیمی فراهم شود و تعاونیها سهام واحدهای پتروشیمی را خریداری کنند.

حمید کلانتری معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی که مشمول قانون ممنوعیت استفاده از بازنشستگان شده است، با اشاره تلویحی به رفتنش از دولت از روزهای پایانی کارش در دولت گفت. فعالان بخش تعاون و پتروشیمی نیز از وی تقدیر کردند.