• ورود
  • عضویت

مراحل تولید لوله پلی اتیلن

چاپ

تولید لوله پلی اتیلن

  

لوله های پلی اتیلن که به اختصار به آن PF

گفته میشود . نوعی از لوله ها بشمار میرود که از پلیمریزاسیون اتیلن تولید میگردد . لوله های پلی اتیلن دارای خاصیت ترموپلاستیک میباشند و از نظره دسته بندی در طبقه گرما نرم ها قرار میگیرند . به این منظور که با گرم کردن مجدد آن ها میتوان شکل مورد نظر را به لوله ها داد . لوله های پلی اتیلن که دارای طول عمر، مقاومت و انعطاف هستند به ۴ دسته تقسیم می گردند.

شما میتوانید جهت خرید اتصالات پلیمری تک لایه از یزد لوله روی لینک کلیک کنید.

۱ . پلی اتیلن با چگالی لوله پلی پروپیلن پایین :

این نوع دارای شاخه های فرعی بلند و زیاد تر از حد نرمال و معمول می باشد . به همین جهت میزان چگالی در آن میکاهد ؛ به همین جهت نام پلی اتیلن با چگالی پایین را به خود نسب میدهد .

۲ . پلی اتیلن با با چگالی کم خطی :

در روند تولید پلی اتیلن هنگامی که کومونومر بوتن نرمال به اتیلن اضافه میگردد .  محصول دارای  شاخه های جانبی بیشتر ولی از نظر طول یکسان میشوند . درست است که این شاخه ها بلند تر از حده معمول میباشند اما تعداد اندکی از آن موجود میباشد . به علت خطی بودن زنجیره پلیمر به آن پلی اتیلن خطی نام داده اند .

۳ . پلی اتیلن با چگالی متوسط :

این نوع از پلی اتیلن که در جهت بسته بندی درب بطری های استفاده می شود . از نظر مقاوم بودن و ضربه پذیری از پلی اتیلن با چگالی بالا راندمان بهتری ارائه میدارد.

۴ . پلی اتیلن با چگالی بالا :

این نوع از پلی اتیلن که با نام پلی اتیلن سنگین نیز  نامیده میشود دارای ساختار فشرده تر و چگالی بالاتر میباشد و البته دارای شاخه های جانبی کمتر از دیگر پلی اتیلن ها میباشد .

روش های تولید پلی اتیلن

 

فرآیند تولید لوله پلی اتیلن شامل مراحل متعددی میگردد که عبارت هستند از :

۱ . مخازن و و مکنده های مواد اولیه

۲ . اکسترودر

۳. خنک کن ها

۴ . دستگاه های کشش

۵ . مارکینگ

۶ . برش

۷ . دستگاه بسته بندی

در واقع فرآیند تولیدی با ورود مواد اولیه به صورت دانه ای شکل یعنی گرانول که از قیف به ورودی اکسترود شروع می شود . در داخل اکسترود با منتقل شدن توسط ماردون در طول سیلندر تحت گرمای هیتر ها و حرارت ناشی از برش تیغه های ماردون  گرم و ذوب میگردد . سپس در طول ماردون کاهش یافته سبب می شود مواد ذوب شده به سوی دمای تنظیمی فرآیند اکسیژن برای پلی اتیلن ۲۰۰ تا ۲۵۵ درجه سانتی گراد میباشد .

در آخر مواد ذوب شده یکدست و یکنواخت با عبور کردن از قالب تبدیل به لوله نهایی با سایز مورد نظر تبدیل میگردد . البته با تغییر دادن نوع قالب میتوان سایز لوله های تولیدی را نیز تغییر داد .

اینجاست که لوله با گذر کردن از تانک خلا همزمان با خنک کاری با آب ، درون کالیبراتور شکل نهایی خود را میپذیرد و بعد از خنک کاری مجدد مارکینگ و بسته بندی میگردد .

 

کاربرد لوله های پلی اتیلن

لوله های پلی اتیلن دارای ویژگی ها متعددی میباشد که موجب گردیده تا در فرآیندهای لوله کشی گاز و آب مورد استفاده قرار گیرد . این نوع از لوله ها در لوله های انتقال آب ، فاضلاب ، گاز مخصوص شبکه های توزیع خطوط انتقال تحت فشار قابلیت استفاده دارند .

نوع دیگری از لوله های پلی اتیلن بنام HDPE در شبکه لوله های انتقال گاز رسانی استفاده می گردند . این نوع از لوله ها بهترین انتخاب برای این کار میباشند زیرا ؛ دارای استحکام کششی و مقاومت بسیار بالا در برابر رطوبت مقاوم میباشد .

نوع دیگر پلی اتیلن در آبیاری قطره ای در در کشاورزی استفاده می شود . البته میزان کیفیت این لوله ها تا حده زیادی  بسته به مجتمع پالایشی میباشد که آن را تولید نموده است .

اطمینان از کیفیت لوله پلی اتیلن

برای اینکه از کیفیت و سلامت لوله های پلی اتیلن اطمینان حاصل نماییم کافی است مقداری از آن را نزد یکی از آزمایشگاه های معتبر ارسال کنیم تا مورد بررسی و آزمایش قرار گیرد و پاسخ نهایی را به ما بدهد .